کتاب خودم چیست:

 «کتاب خودم» زمین بازی بچه‌ها در دنیای کتاب است. در اینجا بچه‌ها، بدون نگرانی‌، مشغول خلق کتاب و آشنایی با کارهای مربوط به آن یعنی نویسندگی، تصویرسازی، طراحی صفحه و چاپ می‌شوند. آثار بچه‌ها در اینجا جدی گرفته می‌شود و در نسخه‌های محدود به شکل کتاب چاپ می‌شود. این تازه آغاز راه است. 

 

ایده «کتاب خودم» از کجا آمده است؟

ایده اولیه «کتاب خودم» از لذت خواندن قصه‌ها و داستان‌های بچه‌ها برآمد. با اینحال وقتی جدی شد که در یک مسابقه خلق کتاب‌های دستی، با نوشته‌های بامزه بچه‌ها در مورد ناشر کتاب و شمارگان آن مواجه شدیم. بسیاری از آن‌ها، پشت جلد کتاب دست‌سازشان قیمت هم برای آن گذاشته بودند. در آنجا به خودمان گفتیم چرا بچه‌ها نباید کتاب خودشان را چاپ کنند و بفروشند؟ ایده «کتاب خودم» شکل گرفت و به اینجا رسید.   

 

هدف «کتاب خودم»

شاید این گفته برای خیلی از مادر، پدرها یا حتی بچه‌ها خوش نیاید ولی هدف اصلی «کتاب خودم» چاپ کتاب بچه‌ها نیست. هدف اصلی «رشد خلاقیت‌های ذهنی»، «پرورش مهارت‌های بیانی و ارتباطی»، «افزایش اعتماد به نفس» و «دلبستگی به رسانه مفید کتاب» است. ما بعضی وقت‌ها یادمان می‌رود که کتاب، یک “رسانه” است. یعنی وسیله‌ای است که آدم‌ها از طریق آن با هم ارتباط برقرار می‌کنند و دنیای‌شان را به اشتراک می‌گذارند. هدف اصلی و چشم‌انداز «کتاب خودم» در این زمینه تعریف شده است. همانطور که آدم‌بزرگ‌ها دوست دارند از طریق تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی با هم ارتباط برقرار کنند، بچه‌ها هم دوست دارند خودشان و دنیای‌شان را با همدیگر به اشتراک بگذارند. همانقدر که آدم‌بزرگ‌ها به منتشر کردن فکر و تجربه‌شان برای همدیگر علاقه‌مند هستند، بچه‌ها هم به انتشار اندیشه‌ها و آرزوهای‌شان علاقه دارند. اگر بزرگتر‌ها عاشق گرفتن فیلم و عکس از دنیای‌شان هستند، خب چرا بچه‌ها نباشند؟ تازه، بچه‌ها نقاشی کردن و داستان‌سرایی هم بلدند که خیلی از بزرگتر‌ها پاک از یادشان رفته است. چشم‌انداز «کتاب خودم» این است که با کمک بزرگترها و بچه‌ها یک رسانه اجتماعی از کتاب درست کند. جایی که همه بچه‌ها بتوانند با رسانه مفید کتاب دنیای‌شان را با هم به اشتراک بگذارند. 

    

 ‌آرزوها و باورهای ما

 اولین آرزو این است که قفسه‌ای مربوط به آثار خلق شده بچه‌ها در همه کتابفروشی‌ها به وجود بیاید. آرزوی بعدی این است که کتاب‌های بچه‌ها را همه بخوانند و آخرسر اینکه کتاب‌خوانی و خرید کتاب بین ما زیاد شود.

 

 با شما چنین باد

بازتاب پژوهش‌ها و فعالیت‌های"کتاب خودم" در رسانه‌ها و سازمان‌ها

children-news-logo-01
Education-Ministry-logo-01
waste-management-logo-01
nasim-tv-channel-logo-01
soroush-magazine-logo-01
pardis-mellat-gallery-logo-01
omid-tv-channel-logo-01
communication-management-magazine-logo-01

دستاوردهای بچه‌ها و "کتاب خودم"

ketabekhodam-motamo-01
ketabekhodam-kargahe-honari-roshd-01
640x470-bulgaria2020-01

در شبکه‌های اجتماعی . ما را دنبال کنید

سبد خرید
پیمایش به بالا